Select Menu

Random Posts

Teknologi

Panduan

Online Busines

agama

Pelancongan

Pertanian

Melaka dikenali sebagai Melaka Negeri Bersejarah, Melaka Darul Azim atau Negeri Hang Tuah. Melaka telah diisytiharkan oleh UNESCO sebagai Bandar Warisan Dunia (World Heritage).

Fakta menarik mengenai Melaka yang anda harus tahu, pada tahun 2008, Melaka diisytiharkan sebagai ‘Melaka Maju’ pada 20.10.2010 pada jam 20:10 di Stadium Hang Jebat yang disempurnakan oleh Perdana Menteri Malaysia langsung dari Putra World Trade Centre (PWTC),  Kuala Lumpur.

Melaka terletak di Pantai Barat Daya Semenanjung Malaysia. Berkeluasan 1,650 kilometer persegi, Melaka bersempadankan Negeri Sembilan di utara dan Johor di timur.

Terdapat banyak tempat menarik di Melaka, kita boleh melakukan pelbagai aktiviti di Melaka selain melawat tempat-tempat bersejarah. Tempat bersejarah amat lah membosankan. Jikalau kita pelancong mungkin kita akan melawat dan pelajari mengenai sejarah Melaka seperti  Banda Hilir, Kota A’Famosa , Kota St. John , Gereja St. Christ dan sebagainya. Akan tetapi anda juga digalakkan untuk pelajari tentang sejarah Melaka untuk menimba ilmu pengetahuan.

Saya akan senaraikan tempat-tempat yang menarik ...

1.FREEPORT A’FAMOSA OUTLET VILLAGE


Pada 28th November 2015, Freeport A’famosa Outlet Village telah diperkenalkan yang terletak di Alor Gajah.

Di fasa pertama nya, Freeport A’famosa Outlet Village telah menjangkau kira-kira 175,000 kaki persegi dan anda boleh membeli-belah sehingga anda puas.

Dengan lebih dari 80 kedai premium yang terdapat di dalam Freeport A’famosa Outlet Village ini, ia nya akan menjadi syurga membeli-belah untuk pengunjung yang berkunjung ke Melaka yang terletak tidak jauh dari ibu kota Kuala Lumpur. Di Freeport A’famosa Outlet Village ini, lebih daripada 70 kedai premium adalah jenama luar negara yang menawarkan barangan original dan berkualiti dengan harga yang telah diberi diskaun 30% – 70%.

2.THE PIRATE ADVENTURE MELAKA
Bersediakah anda untuk menjadi Lanun? Anda akan merasakan bagaimana pengembaraan seorang lanun yang sebenar di The Pirate Adventure. The Pirate Adventure ini adalah ilham daripada Nuevo Attraction & Destination Sdn. Bhd yang ingin menyediakan indoor attraction yang menggunakan 5 element dalam hidup kita. Anda sebagai pengunjung berpeluang untuk merasakan bagaimana menjadi lanun untuk selama 1 hari, anda akan mencari arah di Lautan Selat Melaka sebelum sampai di hutan belantara untuk mencari harta karun yang tersembunyi. Dengan peredaran teknologi dan kecanggihan teknologi masa kini, anda memang akan dapat merasai sendiri kegerunan ribut dan ombak di lautan luas.



3.THE SHORE SKY TOWER

The Shore Sky Tower adalah tempat menarik di Melaka anda wajib cuba. Sky Tower ini terletak di tingkat 42 The Shore Shopping Gallery bersamaan 163 meter dari paras laut. Yang menarik nya di sini adalah terdapat lantai kaca yang lutsinar. Ia akan menguji keberanian seseorang dan bukanlah untuk orang yang gayat. Di atas sana, anda boleh melihat permandangan sekeliling.

4.MELAKA UPSIDE DOWN HOUSE
Sesuai dengan nama nya, semua benda di dalam dunia Upside Down House ini adalah terbalik! Di dalam nya adalah seperti rumah biasa sahaja, terbahagi 5 bahagian iaitu bilik tidur utama, bilik tidur anak, ruang tamu, dapur dan tandas. Semuanya terbalik di dunia ini!

5.MUZIUM KAPAL SELAM
Tempat menarik di Melaka yang terbaru adalah Muzium Kapal Selam. Ia nya adalah kapal selam yang sebenar.

Kapal selam ini diberi nama “SMD Ouessant Agosta 70”. Ia nya dari Perancis, yang  dahulunya dimiliki oleh Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) dan merupakan tempat latihan krew yang pertama kapal selam negara ini.

Anda boleh kunjung dan belajar mengenai sejarah kapal selam di Malaysia, keadaan dalam kapal selam dan cara bagaimana mana ia beoperasi di Muzium Kapal Selam ini.

Jika anda dan keluarga ingin menambah pengalaman bagaimana suasana menginap di dalam kapal selam ini, pihak muzium Melaka juga ada menyediakan pakej bermalam di Dalam Kapal Selam.

Jumlah minima peserta ialah 25 orang dan harga ialah RM 150 seorang. Anda boleh membuat tempahan dengan menelefon pegawai PERZIM di talian 06-281 4226
Itu sahaja untuk tempat menarik di Melaka. Jika anda ada tempat lagi menarik di Melaka yang anda ingin sampaikan boleh lah tinggalkan senarai di komen dan share artikel ini untuk semua orang tahu tentang tempat menarik di Melaka.




Manfaat Betik untuk Kesihatan - Siapa yang tak kenal betik? Buah satu ini hampir boleh dipastikan sangat akrab dengan keluarga di Malaysia. Bahkan anak-anak pun tidak sukar mengenali buah yang satu ini, terlepas dari mereka suka atau tidak. Selain cita rasanya rasanya yang manis dan menyegarkan, bentuk buahnya yang khas, dan pohonnya yang boleh dijumpai di mana saja, memudahkan semua orang untuk mengenal jenis buah-buahan yang kaya manfaat ini.

Buah betik diketahui mempunyai kandungan vitamin C melebihi oren. Dalam 100 gram betik, terkandung 78mg vitamin C, sedangkan oren hanya dalam berat yang sama hanya 49mg. Satu-satunya buah yang kandungan vitamin C-nya mengalahkan betik adalah jambu biji, yakni sebanyak 87 mg per 100 gram. Tidak hanya itu, kandungan Vitamin A-nya lebih banyak daripada wortel, serta kaya pula dengan vitamin B kompleks dan vitamin E.

Pohon betik (Carica papaya L), sama halnya seperti pokok kelapa, dikenal mempunyai banyak manfaat. Mulai dari akar, bunga, daun, bahkan getahnya, semua boleh dimanfaatkan. Apakah itu sebagai sumber pemakanan, atau untuk rawatan herba dari pelbagai penyakit. Ini kerana lebih daripada 50 asid amino yang terkandung di dalamnya.

Berikut ini paparan singkat tentang manfaat betik .
Manfaat Buah betik
Yang paling utama dimakan dari pohon betik adalah buahnya . Vitamin A , B C dan E yang terkandung dalam buah betik sangat baik untuk tubuh , melancarkan pencernaan dan sumber serat . Enzim papain yang terkandung di dalam pepaya matang juga berfungsi untuk memecah protein dalam makanan menjadi arginin sehingga dapat diserap oleh tubuh .

Untuk betik yang muda, penggunaannya tidak sebanyak buah pepaya matang. Buah betik yang masih muda sering dijadikan sayur, manisan, dan juga salah satu bahan perubatan alternatif. Kandungan sebatian dalam buah betik muda, mempunyai kesan menggugurkan kandungan. Itu sebabnya bagi wanita yang sedang mengandung dilarang keras mengambil buah betik muda. Di Peru juga Papua New Guinea, pepaya muda sudah dikenal sebagai alat perancang keluarga semula jadi. Selain itu, buah betik muda (mengkal) juga bermanfaat untuk mengencangkan payudara dan menguruskan badan.

Manfaat Daun Betik
Selain dimakan sebagai sayur, daun betik sudah sejak lama digunakan sebagai bahan pelembut daging sebelum dimasak. Daun betik juga mempunyai khasiat memperlancar pencernaan kerana mempunyai kompaun karpain, yang berguna untuk membunuh mikroorganisma yang mengganggu pencernaan tubuh. Daun betik juga dijadikan sebagai salah satu bahan perubatan herba, antara lain rawatan jerawat, pencegah malaria, penambah nafsu makan, pelancar ASI, penghalau kesakitan haid, dan juga anti kanser semulajadi.



 Manfaat Bunga Betik
Bunga betik mempunyai rasa pahit, sama seperti daun betik. Hal ini disebabkan oleh kandungan Alkaloid Carpein atau C14H25No2. Sebatian ini ditemui oleh Dr. Carpein di tahun 1980. Berdasarkan kajian lanjutan, diketemukan fakta bahawa zat alkaloid carpein ini boleh digunakan untuk merawat penyakit jantung. Dengan demikian, salah satu khasiat bunga betik adalah membantu penyembuhan penyakit jantung.

Selain mengandungi sebatian alkaloid carpein, bunga betik juga diketahui mengandungi tanin, steroid, flavanoid, triterpenoid, serat alami dan juga karbohidrat. Berdasarkan uji klinikal, ternyata senyawa yang terdapat dalam bunga betik ini sangat ampuh melumpuhkan pengaruh radikal di dalam tubuh manusia dan juga membersihkan darah. Khasiat bunga betik yang lain adalah boleh mengubati penyakit kuning dan bronchitis.

Banyak yang tidak suka mengambil bunga betik kerana rasa pahitnya. Rasa pahit pada bunga betik dapat dikurangkan dengan pelbagai cara, seperti memerah bunga pepaya dengan garam dan di diamkan untuk beberapa waktu. Atau sebelum diolah menjadi hidangan kuliner, rebus dulu bunga betik dengan daun jambu batu.

Khasiat biji, akar, kulit dan getah betik
Kulit batang pohon betik, boleh digunakan sebagai ubat sakit gigi. Akar dan getah betik mempunyai khasiat yang luar biasa. Kedua-duanya mengandungi bahan-bahan aktif non-gizi, iaitu karpain, karposit, kautsyuk, dan papayotin, yang boleh berfungsi sebagai antibiotik. Akar pepaya juga boleh dibuat teh untuk menghilangkan parasit-parasit usus, mengubati penyakit kuning dan penyakit buah pinggang, dan menghentikan pendarahan. Getah betik juga boleh digunakan untuk menghilangkan jerawat. Sedangkan biji betik yang telah dikeeringkan boleh digunakan sebagai ubat cacing yang tak kalah ampuhnya dengan ubat-ubatan yang dijual di farmasi.


Cara Penanaman Pisang Agar Berbuah Lebat - Pisang merupakan salah satu jenis buah yang banyak disukai oleh masyarakat . Kerana itu banyak sekali olahan makanan dengan menggunakan pisang sebagai bahan utama , mahupun pelengkap . Baik olahan dari pisang yang sudah masak atau masih mentah . Tidak hanya lazat , pisang juga mempunyai pelbagai kandungan penting bagi tubuh manusia . Salah satunya sebagai sumber tenaga . Namun diperlukan waktu yang cukup lama untuk mendapati pokok pisang hingga berbuah . Pohon pisang dapat tumbuh dengan baik pada kawasan beriklim tropika panas , lembab dan pada dataran rendah . Berikut adalah beberapa Cara Menanam Pisang Agar Berbuah Lebat yang boleh anda lakukan :

Cara Penanaman Pisang  Pertama
Agar pohon pisang cepat berbuah tentu perlu adanya rawatan yang khusus . Pada dasarnya rawatan pokok pisang memang tidak sukar , boleh menggunakan pupuk kandang sebagai langkah pemupukan . Selain itu , lakukan juga pembersihan pada semak - semak yang ada sekitar di sekitar pohon .Agar mendapatkan buah-buahan dengan kualiti yang baik , jumlah anak atau tunas yang tumbuh sebaiknya dikurangkan , rizab tunas sejumlah 1-2 sahaja . Untuk penanaman jumlah banyak , sebaiknya gunakan baja kimia seperti KCL , urea , super fosfat dan batu kapur sebagai sumber kalsium yang utama .Pada luas lahan 1 hektar, diperlukan 600 kg KCL,  200 kg urea, super fosfat sebanyak 100 kg serta 200 kg batu kapur. Daun-daun yang kering dirapikan kemudian diletakkan di bawah  pohon pisang.

Cara Penanaman Pisang  Kedua,
Cara seterusnya agar pohon pisang cepat berbuah adalah dengan mengetahui pelbagai peringkat dengan tepat. Tahapan tersebut meliputi pemilihan bibit, media tanam, rawatan dan lain sebagainya. Pokok pisang akan tumbuh dengan optimum pada tanah yang mengandungi pelbagai unsur hara yang tinggi, kemudian juga mengandung kapur.

Lakukan pembajaan menggunakan baja kompos serta pupuk kandang. Selain itu, pokok pisang juga harus memperoleh pengairan secara intensif. Meski begitu, elakkan lahan dari genangan air. Ketinggian air tanah juga perlu diperhatikan, 50-200 cm untuk daerah basah, 100-200 cm untuk daerah setengah basah dan untuk daerah yang kering pada ketinggian 50-150 cm.

Cara Penanaman Pisang Agar Berbuah Lebat juga harus memilih bibit yang bagus. Pemilihan bibit dilakukan dengan teliti agar mendapatkan bibit pohon pisang yang baik. Bibit yang baik mempunyai panjang kira-kira 1 hingga 1.5 meter dan mempunyai diameter 15-20 cm. Gunakan benih dari indukan pisang yang menghasilkan kualiti pisang yang baik serta keadaan sihat.

Untuk hasil yang baik gunakan anakan yang dewasa, kerana pada umumnya sudah terdapat bakal bunga serta menyimpan cadangan makanan pada bonggolnya. Pilihlah bibit yang daunnya berbentuk tirus seperti pedang, berhelai daun yang sempit.

Cara Penanaman Pisang Agar Berbuah Lebat yang paling tepat iaitu lakukan penanaman saat menjelang musim hujan, atau antara bulan September-Oktober. Beri baja organik seperti pupuk kandang pada lubang yang akan digunakan untuk menanam. Pemotongan pada pucuk serta penyiangan pada rumput dan rumpai dilakukan secara berkala. Dan dalam proses merumput jangan dilakukan terlalu dalam, agar tidak sampai merosakkan akar dan panjang daripada kira-kira 15cm.

Potong daun pisang yang mula mengering dan lakukan juga membaja. Pemberian pupuk Nitrogen dilakukan setahun 2 kali secara rutin dan letakkan mengelilingi rumpun pohon pisang. Setelah dipupuk ditutup kembali dengan tanah. Kemudian lakukan juga menyiram pada pohon pisang secara teratur.
Demikian beberapa Cara Menanam Pisang Agar Berbuah Lebat yang perlu. Lakukan setiap peringkat dengan tepat dan secara rutin. Selamat mencuba dan semoga pokok pisang milik anda akan cepat berbuah dan berkualiti yang baik.




TAHUKAH ANDA,
HANDPHONE YANG ANDA GUNAKAN SEKARANG
SEBENARNYA MAMPU MENJADI MESIN ATM KEDUA
PENDAPATAN BULANAN ANDA

TANPA ANDA PERLU BERHENTI BEKERJA



Assalamualaikum w.b.t & dalam sejahtera

Tahniah.. Teruskan bacaan anda, anda berada di laman yang betul.

Berikan saya 5 minit sahaja masa anda, untuk saya kongsikan satu peluang keemasan sedikit sebanyak akan merubah kehidupan normal anda...

Anda perasan tak!
Gaji bulanan anda sebenarnya tak cukup, hujung bulan dapat gaji terus bayar kereta, bayar rumah, bayar bil letrik, bil air, bil astro, internet, barang keperluan, susu anak, lampin anak, duit belanja untuk isteri, mak ayah kat kampung pun nak kena kirim jugak! Oh pening kan!

Sampai bila anda nak berlakon seolah-olah semuanya dalam kawalan anda hakikatnya anda dah hampir nazak, duit dalam akaun bank cukup-cukup jer, nak menyimpan pun susah! Hutang makin bertambah!

Dengan anggaran jumlah pendapatan isi rumah anda RM4,000 sebulan, sebenarnya cukup-cukup makan sahaja kan, betul tak?

Tambahan pula tahun nie adalah tahun permulaan yang mencabar bagi saya dan kita semua rakyat Malaysia.. Kenaikan kos sara hidup yang mendadak, kenaikan harga-harga barang disebabkan oleh GST, kenaikan harga minyak & tol, ramai di antara kita sudah mula merungut dan mengeluh itu ini tanda ketidakpuasan. Ramai yang mula rasa tertekan. Tapi.....

Anda nak kawal semua tue supaya turun balik, memang tak lah
Bila dah naik, memang susah dah nak turun
Jangan sentuh duit gaji untuk belanja, memang tak lah

Hanya satu penyelesaiannya
Anda hidup macam biasa, Anda kerja macam biasa
Anda berbelanja pun macam biasa
Cuma..

                                           TAMBAH PENDAPATAN SAMPINGAN ANDA SECARA
                                                                      BERTERUSAN


                                                                MEMPERKENALKAN



                                     PROGRAM RUJUKAN KOMUNITI WOW TONE PLUS

   BERMINAT SILA DAFTAR SEKARANG : DAFTAR DI SINI 

Program Tone Plus ini ditubuhkan untuk membantu setiap individu (masyarakat Malaysia) mencapai kebebasan kewangan melalui konsep rujukan komuniti yang inovatif.

Maksudnya, anda daftar sebagai pengguna simkad Tone Plus, secara automatik anda dilantik sebagai agen pemasaran program ini. Tugas anda sangat-sangat mudah, hanya kongsikan kelebihan dan manfaat program Tone Plus ini kepada kenalan-kenalan anda. Bila mereka turut serta,
anda akan dibayar komisyen setiap bulan tanpa henti.
(User Get User)

Sehingga kini, hampir mencecah 150,000 orang telah menggunakan simkad Tone Plus di seluruh Malaysia dan telah ramai ahli-ahli Tone Plus,
komisyen mereka mencecah sehingga 4 ke 5 angka sebulan.


                                                      " INI BUKAN SKIM CEPAT KAYA "

                                                           BUKAN BISNES JUAL TOPUP


                                                                  INI BISNES SIMKAD


BERMINAT SILA DAFTAR SEKARANG : DAFTAR DI SINI 


Anda nak tunggu apa lagi?

Nak tunggu masa yang sesuai, ermmm sampai bila-bila pun anda takkan jumpa.
Peluang ini datang tanpa kita sedar. Dah datang depan mata, buat sajerrr.
Jangan bertangguh lagi

Rasanyer cukup-cukup lah anda duk buat bajet gaji setiap bulan, sama sahaja, pusing-pusing kat situ juga, cari jalan alternatif laen, berubahhh...

Kaji sendiri Tone Plus ini, dapatkan maklumat yang lengkap. Tanya pada orang-orang berjaya yang dah sertai. Jangan katakan "TIDAK" dulu tanpa anda selidik sendiri.
Dah betul-betul puas hati, baru anda sendiri tentukan.

Kalau pun anda sudah selesa, buatlah untuk orang-orang tersayang di sekeliling anda, femili-femili, jiran-jiran, kawan-kawan, masih ramai yang memerlukannya ,
kongsi dengan mereka peluang keemasan ini.

                                                         DAFTAR SEKARANG

Sekian terima kasih
Smart Toneplus


Jantung dan darah - Darah akan kurang dipamkan ke sistem pencernaan badan. Oleh itu ia akan dihantar ke tisu-tisu badan yang lain. Selain itu, badan akan menggunakan tempoh berpuasa ini untuk mengeluarkan kolesterol yang tersumbat pada dinding-dinding saluran darah.


Paru-paru - Paru-paru akan menyerap beribu-ribu jenis toksin semasa kita bernafas. Puasa dapat membantu paru-paru menyingkirkan toksin yang berbahaya kepada tubuh badan kita.

Perut dan usus - Perut dan usus akan menggunakan masa berpuasa ini untuk mencuci dan menyingkarkan bahan-bahan buangan untuk memastikan sistem percernaan badan kembali efisien.

Hati - Hati menyediakan badan dengan glikogen iaitu sumber tenaga kedua badan dan menukarkan lemak kepada gliserol ketika tiada glukosa (daripada makanan).

Ginjal - Semasa kita berpuasa, ginjal akan meningkatkan kadar dialisis iaitu proses penyingkiran garam dan air untuk menurunkan tekanan darah.

Dengan berpuasa, ia memberikan manfaat secara fizikal dan meningkatkan kesihatan badan kita ke tahap optimum....


Seperti yang diketahui ramai, Islam ada 4 mazhab, Syafi’e, Hanbali, Maliki, dan Hanafi. Dan Syi’ah itu bukan mazhab ke-5. Kesemua 4 mazhab kita ada 5 rukun Islam, tiada tambah-tambah, ada dua hari raya, tiada tambah-tambah.

Sudah pasti ramai tertanya-tanya kenapa Islam kena ada 4 mazhab? Kenapa tak satu shj. Mazhab berbeza dari segi Feqah sahaja, bukan dari segi Aqidah. Feqah bermakna cara kita melakukan sesuatu Ibadat. Bagaimana nak sembahyang, nak ambil wudhu’, dan sebagainya. Tapi jenis Ibadatnya semua sama. Keempat-empat mazhab ada 5 waktu sembahyang. Aqidah semua sama. Satu Tuhan. Satu Rasul.

Mungkin juga ramai sudah tahu, mazhab ini mengikut tempat. Sebagai contoh, Mazhab Syafi’e diamalkan di Malaysia. Manakala mazhab Hanafi, diamalkan di tempat seperti Iraq. Mengenai perkara ini lah (perbezaan geografi) ternyata bergunanya mazhab. Contoh yang paling jelas, mengikut Mazhab Syafi’e, di dalam sembahyang kita tdk boleh bergerak 3 kali secara berturut-turut. Manakala mazhab yang lain boleh. Sekarang, di Mekah mereka tidak mengamalkan mazhab Syafi’e. Cuba bayangkan, di Kaabah yang begitu ramai, tak boleh bergerak 3 kali, boleh ke? Kita tengah baca Fatihah, tiba ada Pak Arab tengah lintas depan kita, kita terpaksa gerak sikit, pastu ada pulak Minah Arab lalu kat belakang kita kena gerak lagi. Kalau pergerakan kaki kita melebihi 3 kali, sembahyang batal. Habis tu sampai Subuh besok kita kena ulang sembahyang balik, sebab sembahyang kita asyik batal.

Mazhab ini bukannya pecahan Agama. Tapi lebih dari perbezaan pendapat yang sesuai dengan tempat-tempat tertentu. Cuba bayangkan, kalau kerajaan wajibkan semua budak sekolah pergi sekolah naik bas sahaja. Tak boleh ibu-bapa hantar, tak boleh naik basikal. Kononnya tiada keseragaman. Gila ke? Semua orang ada cara masing-masing. Yang penting pergi sekolah, tiada kesah naik bas ke kereta ke permaidani ajaib ke.

Maka timbul juga persoalan-persoalan seperti bolehkah kita mengamalkan mazhab lain. Contohnya, kita yang mazhab Syafi’e ni nak amalkan mazhab Maliki pulak. Hal ini dinamakan talkin (menyampurkan mazhab). Hal ini tak boleh sama sekali. Kecuali: A) Kita sudah belajar sepenuhnya keempat-empat mazhab. B) Kita pergi ke tempat yang mengamalkan mazhab lain.

Walaupun jika seseorang itu sudah belajar kesemua mazhab, adalah dinasihatkan supaya konsisten dengan satu mazhab sahaja. Seperti Imam Al-Ghazali, walaupun beliau ‘alim dengan semua mazhab, tapi beliau hanya mengamalkan mazhab Syafi’e sahaja.

Ingatlah, mazhab itu bukan perbezaan agama. Tapi ia adalah medium untuk memudahkan kita semua untuk menjalankan ibadah seharian agar mendekatkan diri kita dengan diriNya.

Kastam dan Lembaga Imigresen Amerika Syarikat mendedahkan bahawa dalam setahun mereka merampas ratusan ribu pernak - pernik yang dibawa oleh pelancong . Salah satu barangan terlarang yang tidak boleh dibawa pelancong iaitu Kinder Joy atau Kinder Egg .


Produk makanan coklat " Kinder Joy " yang didalamnya ada mainan plastik ini dianggap akan membahayakan anak - anak . Lembaga Imigresen Amerika Syarikat mengungkap , anak - anak boleh tersedak apabila pengambilan cemilan ini . Bahkan juga sepanjang 2011 , lembaga sudah menyita 60. 000 buah Kinder Egg .

Dalam sebuah Viral Gambar yang mengedar mengatakan bahawa Kinder Joy mengandungi Lilin sama seperti yang ada dalam sebuah Sterofoam . Kandungan Lilin inilah yang SANGAT berisiko menyebabkan kanser . HEmmeee Cukup mengerikan Bukan ?

Sumber :Bontang post
Komputer dan peranti komunikasi lain telah menjadi jelas lebih mudah alih dalam dekad yang lalu , dan tidak ada tanda bahawa trend yang akan terbalik bila-bila masa tidak lama lagi. Kami suka disambungkan tidak kira di mana kita berada , jadi komputer, telefon bimbit dan alat rangkaian wayarles tidak syak lagi akan terus mendapat lebih mudah alih dan mudah untuk digunakan apabila kita berada jauh dari rumah .
  Itulah sebabnya reka bentuk ini boleh diterima. Ia telah dicipta oleh Hiromi Kiriki sebagai generasi akan datang komputer ultra- mudah alih. Pereka membayangkan ia menjadi produk Sony pada tahun 2020 - yang kami akan memakai seperti gelang dan menjalankan mana-mana.

Skrin OLED akan membiarkan roll Sony Nextep sehingga menepati bentuk pergelangan tangan pemakai. Apabila digunakan, komputer lipatan yang boleh mendedahkan skrin projektor hologram yang berkembar dan split keyboard tarik keluar . Ia direka untuk membolehkan anda sentiasa berhubung ke laman rangkaian sosial anda pada setiap masa , jadi anda tidak lebih daripada satu kali ganda dan beberapa klik dari rangkaian talian anda.

Reka bentuk Sony Nextep mungkin kelihatan super futuristik sekarang, tetapi teknologi yang diperlukan untuk membuat produk seperti ini menjadi kenyataan tidak benar-benar terlalu jauh. Sebelum kita tahu, kita semua dapat mengemaskini Twitter kami suapan kanan dari pergelangan tangan kita dan meninggalkan telefon kami dalam poket kita .
Sumber:gajitz.com

Berikut ini adalah cara menukar video youtube menjadi resolusi tinggi dengan kualiti terbaik..

1.cara ubah kualiti video Biasa menjadi berkualiti Blue Ray (HD)

Step1: Pertama anda ke laman web youtube

Step2: Seterusnya anda cari dan pilih Video yang akan anda tonton.

Step3: Terakhir anda tampal kod "& fmt = 18" dibelakang url-nya (tanpa tanda ")

Sebagai contoh anda boleh melihat perubahan url dan kualiti video di link berikut:
Low Quality- https://www.youtube.com/watch?v=hlWu9OCuEyg
High Quality- https://www.youtube.com/watch?v=hlWu9OCuEyg&fmt=18



2.Cara ubah kualiti video Biasa menjadi berkualiti Blue Ray (HD)

     Buka website youtube di mozilla firefox
     Selanjutnya anda pasang ADD ONS Mozilla sila klik di sini
     Klik pada butang tambah di firefox atau add to firefox
.



Tunggu beberapa saat maka butang pasang Now akan aktif, jika sudah aktif di Klik Install..

Jika sudah di install, restart semula mozilla firefox anda.
Jika sudah dipasang selanjutnya anda buka video yang ingin anda tonton, maka kualiti video sudah berubah menjadi HD
..


Yahoo!!...Kualiti Video anda dalam HD..
Anda boleh menyemak status permohonan kad pengenalan MyKad, MyPR atau MyKAS samada sudah siap atau belum dengan mudah secara online atau
melalui SMS.(MY KAD)-adalah kad pengenalan utk warganegara,(MyPR)-adalah untuk pemastautin tetap dan (MyKAS)-untuk pemastautin sementara..

Jabatan Pendaftaran Negara (JPN)ada menyediakan laman web khas untuk tujuan semakan status permohonan kad pengenalan.
Anda boleh menyemak status permohonan kad pengenalan anda dengan mengikuti langkah-langkah di bawah

1.Layari laman web Sistem Semakan Permohonan MyKad/MyPR/MyKAS
2.Masukkan nombor kad pengenalan di ruang yang disediakan.
3.Masukkan Captcha dan klik butang "semak"
4.Laman web akan memaklumkan samada kad pengenalan anda sudah siap dan sedia untuk diambil.

Semak status permohonan MyKad melalui SMS

Cara menyemak status permohonan MyKad melalui SMS

1.Taipkan
  JPN<jarak>MYKAD<jarak>[No Kad Pengenalan]
pada Telefon mudah alih dan hantar SMS ke 15888

Contoh:
JPN MYKAD 901210012233
Caj perkhidmatan RM0.15 akan dikenakan untuk penghantaran dan RM0.20
untuk penerimaan SMS.